KTK GRONIE - strona główna
RELACJA Z WYCIECZKI NA TERENY WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO Treenet

Termin: 12.06 – 19.06.2017

Uczestnicy: członkowie KTK „Gronie” w Tychach – Bajda Stanisław, Gocałek Wiesław, Kacprzak Zuzanna, Kotowska Beata, Kotowski Jacek, Kowalczyk Daniel i Wojciechowski Zbigniew.

Główny cel wycieczki: Zwiedzenie miejsc o walorach krajoznawczych, głównie parków krajobrazowych, zabytków obowiązkowych na duże stopnie KOT, zabytków obowiązkowych na Kolarską Odznakę Pielgrzymią, bazylik, zamków.

Opis trasy: Wycieczkę naszą rozpoczęliśmy w Częstochowie dokąd dojechaliśmy pociągiem we wczesnych godzinach rannych. Mieliśmy zatem czas przed dalszą „rajzą” na zwiedzanie tego pięknego miasta. Głównie interesował nas zespół klasztorny paulinów na Jasnej Górze, zabytkowy ratusz z XIX w oraz Bazylika Świętej Rodziny. Następnie dojeżdżamy do miejscowości Gidle, gdzie podziwiamy zespół klasztorny dominikanów z bazyliką pw. Wniebowzięcia NMP. Dalej to już nocleg w Przedborzu i na następny dzień dalsza jazda zaplanowaną jeszcze w Tychach trasą. Najważniejszy zabytek jaki spotykamy w dniu dzisiejszym na trasie to opactwo cystersów w Podklasztorzu. Zakon cystersów stworzony został z odłamu zakonu benedyktynów. Głównym hasłem była maksyma „Ora et labora”, czyli „Pracuj i módl się”. Zakonnicy zaangażowani byli w pracę fizyczną i kontemplację. Sulejowscy zakonnicy podnieśli znacznie poziom gospodarki rolnej na tych terenach wykorzystując m.in. gleby tu występujące – rędziny oraz duże nasłonecznienie stoków wzdłuż rzeki Pilicy. Nawet uprawiano tu winną latorośl. Po zwiedzeniu tego zabytku następny przystanek to Spała ze słynnym na cały kraj Ośrodkiem Przygotowań Olimpijskich i Inowłódz z romańskim kościołem św. Idziego i odrestaurowanymi ruinami zamku Kazimierza Wielkiego. Po następnych dwóch dniach jazdy jesteśmy już w Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie i Ogrodzie Romantycznym Heleny Radziwiłłowej w Arkadii. Muzeum w Nieborowie i Arkadii zostało wyróżnione w 1987 roku za konserwację i pielęgnację nieborowsko – arkadyjskiego założenia pałacowo – ogrodowego Złotym Medalem Ministra Kultury i Sztuki, a w czerwcu 1994 roku Europejską Nagrodą za Ochronę Zabytków (Europa-Preis für Denkmalphlege) fundacji FVS w Hamburgu. Stąd już mamy blisko do Łowicza – miasta znanego ze swojego folkloru. Charakterystycznymi jego elementami są rękodzieła ludowe, m.in. wycinanki i pająki tworzone z kolorowego papieru, a także muzyka, taniec i oryginalny strój łowicki. Miasto posiada także wiele zabytków, które możemy obejrzeć m.in. barokowo – renesansowa bazylika katedralna, ratusz oraz ruiny zamku prymasowskiego. Z Łowicza jedziemy w kierunku Łodzi. W 2015 r. niektóre obszary miasta zostały uznane za „Pomnik historii” pod wspólną nazwą „Łódź – wielokulturowy krajobraz miasta przemysłowego. Przemieszczamy się słynną ulicą Piotrkowską podziwiając architekturę rezydencjonalną – liczne pałace, oraz architekturę przemysłową ze słynną tkalnią Ludwika Geyera z lat 1835–1837, tzw. Białą Fabryką (obecnie Centralne Muzeum Włókiennictwa). Możemy także podziać klasycystyczny Ratusz z 1827 roku oraz Rzymskokatolicką bazylikę św. Stanisława Kostki. Po opuszczeniu Łodzi zbliżamy się powoli do końca wycieczki zwiedzając jeszcze po drodze zamek w Pabianicach, bazylikę Wniebowzięcia NMP w Zduńskiej Woli i będące po trasie parki krajobrazowe. Wycieczkę naszą zakończyliśmy w Tychach.

Podsumowanie: Noclegi po trasie mieliśmy tylko w hotelach. Związane było to z wygodą a przede wszystkim nie było potrzeby wożenia na rowerach namiotu, śpiworów i materacy co bardzo ułatwiało jazdę. Na wycieczce przejechaliśmy 778 km. Po 8 dniach jazdy i zwiedzania szczęśliwie dotarliśmy do Tychów. Pogoda, humor oraz dobre samopoczucie dopisywało przez cały czas trwania wycieczki. Do domu wróciliśmy bardzo zadowoleni i bogatsi o nowe doświadczenia turystyczne myśląc już o następnych „podróżach rowerowych”. Podczas tej wyprawy zwiedziliśmy 9 parków krajobrazowych, 6 obiektów potrzebnych na wyższe stopnie Kolarskiej Odznaki Turystycznej, 10 zamków, 7 bazylik. Wszyscy uczestnicy wycieczki zdobywali odznaki m.in. KOT, KOP, OTK „Poznaj bazyliki w Polsce”, ROK “Szlakiem rynków i ratuszy w Polsce”, odznakę „Przyjaciel Schronisk Młodzieżowych” oraz OK PTTK „Poznaj Polskie Pomniki”.