KTK GRONIE - strona główna
Relacja z wycieczki do Oświęcimia Treenet

Wielu osobom Oświęcim kojarzy się przede wszystkim z byłym niemieckim nazistowskim obozem koncentracyjnym. Aby to zmienić Klub Turystyki Kolarskiej GRONIE działający przy Oddziale PTTK w Tychach 4.07.2020 roku zorganizował wycieczkę rowerową w ramach rajdu kolarskiego „Szlakami Zamków w Polsce” – do zamku w Oświęcimiu, którego historia istnienia sięga XII wieku. Na zbiórkę pod napisem „TYCHY” przy UM przyjechało 6 osób – zaintrygowanych celem wycieczki i dodatkowo zachęconych słonecznym dniem. Trasa wiodła przez Bieruń, gdzie na cmentarzu przy drewnianym kościółku pw. Św. Walentego odnaleźliśmy grób więźniów zamordowanych w 1945 roku podczas ewakuacji obozu koncentracyjnego Oświęcim – Brzezinka. Zatrzymaliśmy się „na kawę” przed Wisłą (granicą Śląska i Małopolski) w Restauracji „Degolówka” – dawnej przydrożnej karczmie, a związanej z dwukrotnym z pobytem w tym miejscu Charlesa de Gaulle’a. Pierwszym: w 1921 roku – gdy w randze kapitana ze swoim oddziałem pilnował porządku podczas Plebiscytu na Śląsku i przychodził na potańcówki do karczmy, drugim: w 1967 roku – gdy był tu już jako prezydent Francji. Zamek w Oświęcimiu wznosi się na wzgórzu nad rzeką Sołą. Wraz z wieżą i murami obronnymi stanowi jeden z ważniejszych zabytków miasta. Obecnie w murach zamku, po jego rewitalizacji od 2010 roku, mieści się Muzeum. Pani dyrektor Wioletta Oleś osobiście oprowadzała nas po zamku, przybliżyła jego historię, dzieje miasta, zwróciła uwagę na najciekawsze eksponaty posiadanych zbiorów.  Zaciekawił nas między innymi przedwojenny męski rower szosowy „JANUS” zbudowany w katowickiej fabryce AKB  z przełomu 1934/1935 roku. Byliśmy na wieży zamkowej skąd podziwialiśmy  panoramę Oświęcimia oraz Beskidu Żywieckiego. Dowiedzieliśmy się, że pod wzgórzem zamkowym znajdują się dwa tunele, które można zwiedzać, my z tej atrakcji już nie skorzystaliśmy. Na Rynku Starego Miasta spotkaliśmy turystów kolarzy z Klubu EkoRama w Legnicy, którzy „pedałowali” wzdłuż Wisły do Gdańska Wiślaną Trasą Rowerową. Po wspólnym zdjęciu, życzeniach dobrej pogody i bezpiecznej jazdy wróciliśmy przez Harmęże, Bojszowy i Świerczyniec do Tychów pokonując 55 kilometrów. Oświęcim swoimi zabytkami i ciekawymi miejscami zachęca do ponownych odwiedzin.