KTK GRONIE - strona główna
RELACJA Z TRZYDNIOWEJ WYCIECZKI CZŁONKÓW KTKT GRONIE Treenet

CZŁONKOWIE KTK GRONIE NA ROWERACH PO ZIEMI GLIWICKIEJ

Termin: 10.06 – 12.06.2020

Ilość przejechanych kilometrów: 214 km.

Uczestnicy: członkowie KTK GRONIE w Tychach – Bajda Stanisław, Bojczuk Paweł, Jarnot Andrzej, Kaszyca Roman, Kokot Maria, Kotowski Jacek, Marcisz Kotowska Beata, Wojciechowski Zbigniew.

Główny cel wycieczki: zwiedzenie ciekawych miejscowości i obiektów krajoznawczych w okolicach Gliwic, Strzelec Opolskich, Toszka i Rud a przy okazji zdobywanie Odznaki Turystycznej Ziemi Gliwickiej oraz Odznaki Turystyczno – Krajoznawczej „100 – lecie Powstań Śląskich”.

Opis trasy: Naszą trzydniową wycieczkę rozpoczęliśmy w Tychach wyjeżdżając wcześnie rano kierując się w kierunku Gliwic. Pierwszym ciekawym obiektem godnym obejrzenia był drewniany kościół pw. św. Mikołaja w Borowej Wsi. Kościół zbudowany został w 1720 roku a przeniesiono go tutaj w latach 1937–1939 z pobliskich Przyszowic. Następnie zatrzymujemy się także w dzielnicy Gliwic – Trynku, gdzie znajduje się cywilne lotnisko sportowe Aeroklubu Gliwickiego. Po ponad dwóch godzinach jazdy dojeżdżamy do Gliwic odpoczywając przy porannej kawie. Nabrawszy sił udajemy się do Muzeum Miejskiego znajdującego się w neorenesansowej wilii przemysłowca Oscara Caro oraz do gotyckiego Zamku Piastowskiego prezentującego historię ziemi gliwickiej. Robimy sobie przy okazji kilka fotek nie zapominając o fotkach na gliwickim rynku gdzie na środku znajduje się ratusz, a w zachodniej części fontanna z Neptunem. Po opuszczeniu Gliwic po krótkiej jeździe dojeżdżamy do Pyskowic jednego z najstarszych miast Górnego Śląska. Miasto posiada wiele zabytków m.in. zachowany średniowieczny układ urbanistyczny starego miasta, zabytkowe budynki z XVIII i XIX w., ratusz miejski z 1822 r. (obecnie Muzeum Miejskie) oraz kościół Świętego Mikołaja z XIX w. Ruszamy dalej w drogę zatrzymując się jeszcze w Zacharzowicach przy drewnianym kościele pw. św. Wawrzyńca, w Sierotach, Wielowsi i Żędowicach przy Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej. W godzinach popołudniowych docieramy na miejsce pierwszego noclegu, który mamy w miejscowości Kolonowskie w pensjonacie „Pod lasem”. Przejechaliśmy 109 km. Zakwaterowani jesteśmy w bardzo dobrych warunkach (pokoje dwuosobowe z łazienkami).. Po doprowadzeniu się do „stanu używalności” korzystamy z warunków jakie oferuje pensjonat i robimy sobie wieczornego grilla. Następnego dnia mamy zaplanowaną dalszą jazdę lecz niestety nie dochodzi ona do skutku ze względu na intensywne opady deszczu. Integrujemy się na miejscu m.in. grając w kręgle, gdzie najlepszym okazuje się kolega Romek. Niedziela wita nas ładną słoneczną pogodą. Ruszamy w stronę domu. Pierwszy postój robimy w Strzelcach Opolskich, gdzie głownie zależy nam zwiedzeniu ruin zamku książąt piastowskich z XIV w. oraz zabytkowego rynku z ratuszem XVI w. Dalej przez Błotnicę Strzelecką, Płużnicę docieramy do Toszka – miasta powstałego między 1155, a 1201 r. (prawdopodobnie założone około 1163 r. przez Bolesława Wysokiego). Na zamku robimy odpoczynek podbijając pieczątki do książeczek turystycznych oraz wykonując fotki przy ciekawych zabytkowych  obiektach. Następnie przez Pyskowice, Gliwice docieramy do domu we wspaniałych humorach i bardzo zadowoleni w udanego wypadu turystycznego. Następnym naszym wyjazdem będzie sierpniowy wyjazd „szlakiem latarni morskich polskiego wybrzeża”.

Podsumowanie: Na wycieczce przejechaliśmy 214 km. Pogoda, humor oraz dobre samopoczucie dopisywało przez cały czas trwania wycieczki. Podczas tej wyprawy oprócz odznak wymienionych na wstępie zdobywaliśmy także odznaki:

- Kolarska Odznaka Turystyczna

- Rajd Kolarski „Szlakami zamków w Polsce”

- Kolarska Odznaka Pielgrzymia

- Odznaka Krajoznawcza „Szlakiem Kultu Maryjnego w Polsce”

- Odznaka Krajoznawcza „Szlakiem Architektury Drewnianej w Polsce”.

- Międzynarodowa Odznaka Turystyczna „Szlakami Świętego Jana Nepomucena”