KTK GRONIE - strona główna
CZŁONKOWIE KTK GRONIE NA ROWERACH ODWIEDZILI MIEJSCA ZWIĄZANE Z TWÓRCAMI POLSKIEJ LITERATURY PIĘKNEJ Treenet

Termin: 5.06 – 17.06.2022

Ilość przejechanych kilometrów: 1134

Uczestnicy: członkowie KTK GRONIE w Tychach – Bajda Stanisław, Bojczuk Paweł, Kaszyca Roman, Kokot Maria, Sztuka Dariusz i Wojciechowski Zbigniew.

Główny cel wycieczki: Odwiedzenie miejsc związanych z twórcami polskiej literatury pięknej, a więc pisarzami, poetami, dramaturgami i zaliczenia ich do konkursu na najlepiej pracujący klub turystyki kolarskiej PTTK w Polsce a także zabytków obowiązkowych na duże stopnie Kolarskiej Odznaki Turystycznej, rynków i ratuszy oraz zwiedzanie i zaliczanie obiektów do Odznaki Krajoznawczej Polski a także zwiedzenie zamków i ruin zamków. Dodatkowo wszyscy uczestnicy zdobywali po drodze odznaki krajoznawcze:

„Szlak kultury żydowskiej w Polsce”,

„Bajkowa Łódź”

„Szlak zamków, dworów i pałaców województwa łódzkiego”

Opis trasy: Nawigatorem naszej grupy był kolega Paweł Bojczuk. Wycieczkę naszą rozpoczęliśmy spod napisu TYCHY obok Urzędu Miejskiego. Pierwszy dzień to bardzo spokojna jazda do noclegu w Strzelcach Opolskich. Mogliśmy odwiedzić miejsca związane z życiem m.in. Karola Miarki w Chorzowie, Wawrzyńca Hajdy w Piekarach Śląskich. W Piekarach mogliśmy także zwiedzić Bazylikę mniejszą pw. NMP i Św. Bartłomieja. W następnej kolejności zahaczamy o kirkut w Pyskowicach oraz w Toszku, gdzie mamy możliwość zatrzymać się także na zamku. Dziś zamek jest siedzibą Centrum Kultury „Zamek w Toszku”. Następny dzień zaczęliśmy od śniadania w restauracji hotelowej aby naprać sił przed wyczerpującym spacerem po stolicy Opolszczyzny. Miasto Opole jest co niektórzy może nie wiedzą jest historyczną stolicą Górnego Śląska, jest jednym z najstarszych miast w Polsce, lokowanym na prawie magdeburskim przed 1217 przez Kazimierza I opolskiego, prawnuka Bolesława III Krzywoustego. W mieście czekało na nas wiele atrakcji krajoznawczych. Jedną z nich jest skwer artystów, na Wzgórzu Uniwersyteckim z pomnikami Agnieszki Osieckiej, Wojciecha Młynarskiego, Jonasza Kofty, Jeremiego Przybory a także Czesław Niemena i Marka Grechuty. Zaliczamy obiekty do Odznaki Krajoznawczej Polski takie jak kościół św. Trójcy, Muzeum Śląska Opolskiego i amfiteatr. Po wyjeździe z Opola po przejechaniu 7 km. zatrzymujemy się Bierkowicach i korzystając z bezpłatnego wstępu zwiedzamy Muzeum Wsi Opolskiej – skansen, który został utworzony w 1961 roku, w 1965 rozpoczęto prace związane z budową ekspozycji stałej, a w 1970 roku udostępniono tereny muzeum zwiedzającym. Po odpoczynku w restauracji na terenie skansenu „odpoczywamy” jadąc na rowerze a nie chodząc, do następnego celu jakim jest miasto Brzeg. Najbardziej interesującym nas zabytkiem miasta jest renesansowy Zamek Piastów Śląskich z XIII – XVI wieku, zwany Śląskim Wawelem. Po noclegu w Brzegu ruszamy w dalszą drogę. Opuszczamy woj. opolskie i wjeżdżamy na tereny woj. wielkopolskiego. Dzisiejszym celem jest Ostrzeszów, gdzie mamy kilka obiektów do „zaliczenia”. Po drodze oglądamy kirkut i synagogę w Namysłowie oraz odpoczywamy nad Zalewem Blewązka w Kobylej Górze. oraz zaliczamy kilka obiektów do konkursu na najlepiej pracujący klub turystyki kolarskiej w Ostrzeszowie. Następną ważną dla nas miejscowością o walorach krajoznawczych było jedno z najstarszych miast w Polsce a mianowicie Kalisz. Zwiedzanie miasta zajmuje nam kilka godzin chociaż i tak nie zobaczyliśmy wszystkiego. Najciekawszymi obiektami, które nas interesowały to były m.in. bazylika kolegiacka z XIV w. Sanktuarium św. Józefa, katedra pw. św. Mikołaja, Ratusz, Muzeum Ziemi Kaliskiej oraz liczne tablice i pomniki związane z twórcami polskiej literatury – Marią Konopnicką i Adamem Asnykiem. W drodze na nocleg, który mieliśmy w Gołuchowie podjechaliśmy pod największy w Wielkopolsce, szósty co do wielkości w Polsce głaz narzutowy zwany kamieniem św. Jadwigi. Obiekt ten znalazł się w tym miejscu za sprawą lądolodu skandynawskiego. Zbudowany z różowego granitu głaz ma w obwodzie 22 m, długi jest na 8,5 m, szeroki na 6,5 m i wysokość 3,5 m (zagłębiony jest w ziemi na 2 m). Z kamieniem związane są liczne legendy. Według jednej pod kamieniem miał być ukryty skarb, inna mówi o tym, że śpią tam rycerze polegli w walce z Tatarami, którym za wstawiennictwem Matki Bożej św. Jadwiga Śląska uprosiła by śmierć zamienić im w sen, w gotowości do ponownej walki w obliczu zagrożenia dla wiary. W Gołuchowie zwiedzamy jeszcze zamek. Zamek jest otoczony 158 – hektarowym parkiem – arboretum, zawierającym wiele okazów rzadkich i egzotycznych drzew. Jednakże najokazalszym drzewem jest rodzimy dla polskiej flory dąb szypułkowy, zwany „Janem”. W piątym dniu naszej wędrówki wjeżdżamy na tereny woj. łódzkiego. W samej Łodzi zakotwiczyliśmy się na 2 dni, gdyż obiektów nas interesujących było co niemiara. Dziś jest w mieście bardzo dużo obiektów uznanych za zabytkowe W rejestrze zabytków znajduje się ich ponad 350, a w gminnej ewidencji zabytków prawie 2 tys. Zdecydowana większość wywodzi się z XIX oraz XX wieku. Zlokalizowane są w wielu różnych miejscach, choćby przy ul. Piotrkowskiej, reprezentacyjnej ulicy Łodzi, która sama znajduje się w rejestrze zabytków. My byliśmy głównie zainteresowani obiektami, które były nam potrzebne do odznak regionalnych oraz do zadania specjalnego związanego z pisarzami i poetami. Było to ponad 30 pałaców, 9 rzeźb bajkowych postaci takich jak Miś Uszatek, Plastuś czy Filemon i Bonifacy oraz około 15 tablic i pomników polskich literatów. W przeciągu następnych dwóch dni wędrujemy jeszcze po woj. łódzkim, zwiedzając Lipce Reymontowskie – wieś związaną z życiem polskiego noblisty w dziedzinie literatury Władysław Reymonta, którą to otrzymał w 1924 roku oraz miasto Skierniewice. Miasto posiada wiele zabytków, z których najważniejszym jest zespół pałacowo – parkowy z pałacem arcybiskupów gnieźnieńskich (pałac prymasowski) wybudowanym w 1619 roku, Ratusz oraz budynek dworca kolejowego wybudowany w stylu gotyku angielskiego z wnętrzami neoklasycystycznymi. Następne dni to jazda po woj. mazowieckim. Zwiedzamy wiele ciekawych miejsc: Sochaczew – Muzeum Kolei Wąskotorowej, kirkut i ohel na grobie cadyków z rodziny Bornsteinów (Borensztajn), ruiny zamku, Żelazowa Wola z domem urodzenia Fryderyka Chopina, Niepokalanów z bazyliką Niepokalanej Wszechpośredniczki Łask, Żyrardów z bardzo ciekawym układem urbanistycznym osady fabrycznej. Dnia 4 stycznia 2012 roku Żyrardowska XIX – wieczna Osada Fabryczna została uznana za Pomnik Historii przez ówczesnego Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Na pożegnanie woj. mazowieckiego zahaczamy jeszcze o Radom i Szydłowiec. Czas ucieka i mamy coraz bliżej do domu. Na tapecie pozostało woj. świętokrzyskie i małopolskie. Docieramy do Michniowa. Wieś słynie z Świętokrzyskich Zgrupowań AK dowodzonych przez por. Jana Piwnika ps. „Ponury”. 22 lipca 1977 Michniów został uhonorowany Krzyżem Grunwaldu III klasy. Obecnie w miejscowości znajduje się Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich, oficjalnie otwarte z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy 12 lipca 2021roku. Z Michniowa udaliśmy się zobaczyć najsłynniejszy polski dąb „Bartek” w Bartkowie koło Zagnańska. Dąb Bartek jest jednym z najstarszych w Polsce dębów, od 1954 roku chroniony prawem jako pomnik przyrody. Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2013 roku drzewo ma 28,5 metra wysokości – wcześniejsze źródła podawały 30 metrów. Według danych z nadleśnictwa Zagnańsk obwód pnia na wysokości 1,30 m wynosi 9,85 m, a przy ziemi 13,4 m, rozpiętość korony 20 × 40 m, okap korony 720 m³, średnica 3,14 m. Następne miejscowości po trasie to Oblęgorek związany z Henrykiem Sienkiewiczem oraz Nagłowice związane z Mikołajem Rejem. W taki sposób spędziliśmy 12 dni wspaniałych dni na „kole”. Po noclegu w Sędziszowie został 13 – ty dzień. Dzień powrotu do domu. Poprzez Wolbrom, Rabsztyn, Olkusz, Jaworzno po przejechaniu 1134

km. docieramy do Tych..

Podsumowanie: Noclegi po trasie mieliśmy tylko w hotelach. Związane było to z wygodą a przede wszystkim nie było potrzeby wożenia na rowerach namiotu, śpiworów i materacy co bardzo ułatwiało jazdę. Pogoda (ciepło z przerwami na deszczyk przez cały czas trwania wycieczki), humor oraz dobre samopoczucie dopisywało przez cały czas trwania wycieczki. Do domu wróciliśmy bardzo zadowoleni i bogatsi o nowe doświadczenia turystyczne myśląc już o następnych „podróżach rowerowych”. Podczas tej wyprawy zwiedziliśmy: 4 Pomniki Historii, 5 obiektów potrzebnych na wyższe stopnie Kolarskiej Odznaki Turystycznej, 13 zamków i 30 obiektów do Odznaki Krajoznawczej Polski. Wszyscy uczestnicy wycieczki zdobywali odznaki m.in. – Kolarska Odznaka Turystyczna, Kolarska Odznaka Pielgrzymia, Regionalna Odznaka Krajoznawcza “Szlakiem rynków i ratuszy w Polsce”, Odznaka Krajoznawcza „Szlak kultury żydowskiej w Polsce”, Regionalna Odznaka Krajoznawcza „Szlak zamków, dworów i pałaców województwa łódzkiego” i Odznaka „Bajkowa Łódź”. Odwiedziliśmy także ponad 70 miejsc związanych z twórcami polskiej literatury pięknej, a więc pisarzami, poetami, dramaturgami i zaliczyliśmy je do konkursu na najlepiej pracujący klub turystyki kolarskiej PTTK w Polsce.