KTK GRONIE - strona główna
CZŁONKOWIE KTK „GRONIE” ZWIEDZAJA POLSKĘ Treenet

Termin: 29.07 – 07.08.2016

Uczestnicy: członkowie KTK „Gronie” w Tychach – Stanisław Bajda, Daniel Kowalczyk i Zbigniew Wojciechowski,

Ilość przejechanych kilometrów: 957 km.

Główny cel wycieczki: Zwiedzenie miejsc i miejscowości o walorach krajoznawczych, głównie Parków Narodowych, zabytków obowiązkowych na duże stopnie KOT, bazylik, zamków oraz  przejechanie części trasy „Dużego Rajdu Kolarskiego dookoła Polski”

Opis trasy: Wycieczkę naszą rozpoczęliśmy w Przemyślu dokąd dojechaliśmy pociągiem we wczesnych godzinach rannych. Mieliśmy zatem czas na zwiedzanie tego pięknego miasta. Głównie interesował nas zespół urbanistyczny w obrębie dawnych murów miejskich a w szczególności Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jana Chrzciciela, wzgórze zamkowe oraz zabytkowa zabudowa Rynku. Wystarczyło również czasu na wypad do Krasiczyna, gdzie interesował nas szczególnie obronny zespół pałacowy. Następnie dojeżdżamy do Łańcuta, gdzie mamy pierwszy nocleg. Możemy podziwiać tutaj  Zamek Lubomirskich i Potockich. Zamek w Łańcucie jest jedną z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce. Zobaczyliśmy tutaj nie tylko piękne wnętrza mieszkalne, ale i niezwykle interesującą kolekcję pojazdów konnych. Cały zespół pałacowy jest otoczony malowniczym i klimatycznym parkiem w stylu angielskim. Jadąc dalej zatrzymujemy się w Leżajsku i Przeworsku, by zwiedzić dwie słynne na cały kraj bazyliki. Jeszcze tylko 15km. i jesteśmy w Jarosławiu – mieście pełnym zabytków. Najciekawszy jest Rynek z Ratuszem oraz kamienicą Orsettich, która jest siedzibą muzeum. Ze względu na mała ilość przejechanych dzisiaj kilometrów i nocleg w tym mieście mamy czas na zwiedzenie jarosławskich podziemi. Bardzo ciekawym obiektem na dalszej trasie jest Cerkiew pod wezwaniem św. Paraskewy w Radruży. Cerkiew ta należy do najstarszych i najlepiej zachowanych obiektów drewnianego budownictwa cerkiewnego w Polsce i obecnie stanowi obiekt muzealny. 21 czerwca 2013 roku została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Opuszczamy woj. podkarpackie i wjeżdżamy na tereny woj. lubelskiego. Tutaj zwiedzamy dwa parki narodowe – Roztoczański Park Narodowy i Poleski Park Narodowy oraz kilka interesujących i ciekawych krajoznawczo miejscowości.

1. Szczebrzeszyn z jedynym na świecie pomnikiem chrząszcza.

2. Zamość – miasto za sprawą unikalnego zespołu architektoniczno – urbanistycznego Starego Miasta bywa nazywany „perłą renesansu”, „miastem arkad” i „Padwą północy”. W 1992 r. zamojskie Stare Miasto, zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

3. Chełm – mogliśmy tutaj zwiedzić m.in. grodzisko pochodzące z wczesnego średniowiecza, Bazylikę Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, zabytek klasy O – kościół Rozesłania św. Apostołów.

4. Lublin – tutaj poświęciliśmy najwięcej czasu na zwiedzanie, gdyż miasto pod względem atrakcyjności krajoznawczej zawiera najwięcej miejsc godnych odwiedzenia. mieście spotykamy materialne pamiątki z różnych epok, począwszy od zarania polskiej państwowości, poprzez romanizm, gotyk, renesans.  Zabytkowa architektura Lublina skupia się na obszarze Starego Miasta i Śródmieścia. Budowle sakralne tego obszaru prezentują okresy stylowe od gotyku do baroku. Obok średniowiecznej Bramy Krakowskiej, neostylowy zamek lubelski stanowi drugi rozpoznawalny symbol architektoniczny miasta. Najstarszymi zachowanymi budowlami są: kaplica św. Trójcy oraz XIII-wieczny donżon. Zwiedziliśmy także jeden z najstarszych cmentarzy w Polsce cmentarz przy ul. Lipowej gdzie jest pochowany m.in. ks. Piotr Ściegienny.

5. Kazimierz Dolny, gdzie najciekawiej prezentuje się zabytkowy Rynek, kościół farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja, oraz ruiny zamku i spichlerze.

Po pobycie w woj. lubelskim wjeżdżamy na tereny Mazowsza. Mijamy Zwoleń, Radom, Grójec, Żyrardów by dotrzeć do najbardziej interesującego nas miejsca czyli Kampinoskiego Parku Narodowego. Tutaj w miejscowości Granica zwiedzamy utworzony w 1990 roku Ośrodek Dydaktyczno – Muzealny Parku. Na terenie Ośrodka znajdują się następujące obiekty: Muzeum Puszczy Kampinoskiej, wystawa plenerowa „Polskie parki narodowe”, wystawa historyczna „Ballada kampinoska – wrzesień 1939 r.” oraz punkt informacji turystycznej oraz sprzedaży wydawnictw. Jadąc dalej zatrzymujemy się w miejscu urodzin Fryderyka Chopina a mianowicie w Żelazowej Woli. Kontynuujemy dalej jazdę przez Łowicz do Nieborowa, gdzie mamy ostatni nocleg. Nieborów i pobliska Arkadia to dwie perełki polskiej architektury. Muzeum w Nieborowie i Arkadii powstało w 1945 roku. W jego skład wchodzą Pałac Radziwiłłów wraz z ogrodem w Nieborowie i Ogród Romantyczny Heleny Radziwiłłowej w Arkadii. Pałac i ogród regularny (francuski) w Nieborowie oraz angielski (sentymentalno-romantyczny) w Arkadii po renowacji i uporządkowaniu zostały udostępnione zwiedzającym jako stylowe pałacowo – ogrodowe założenie rezydencjonalne. Tę wspaniałą wycieczkę kończymy w Skierniewicach skąd wracamy pociągiem do Tychów robiąc sobie jeszcze przerwę w Częstochowie celem zwiedzenia dwóch następnych bazylik m.in. Jasnej Góry.

Podsumowanie: Noclegi po trasie mieliśmy tylko w hotelach. Związane było to z wygodą a przede wszystkim nie było potrzeby wożenia na rowerach namiotu, śpiworów i materacy co bardzo ułatwiało jazdę. Na wycieczce przejechaliśmy 957 km. Po 10 dniach jazdy i zwiedzania szczęśliwie dotarliśmy do Tychów.Pogoda, humor oraz dobre samopoczucie dopisywało przez cały czas trwania wycieczki. Do domu wróciliśmy bardzo zadowoleni i bogatsi o nowe doświadczenia turystyczne myśląc już o następnych „podróżach rowerowych”. Podczas tej wyprawy zwiedziliśmy 3 parki narodowe, 16 zabytków klasy „0”, 19 zamków,  13 bazylik  oraz sfotografowaliśmy dodatkowo kilka zegarów słonecznych. Kolega Staszek Bajda przekroczył liczbę 470 zdobytych odznak turystyczno – krajoznawczych.